Mobirise the best free website builder

USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

  • ILMATYYNYALUS?

    Ilmatyynyalus on alus, joka kulkee ilmapatjan päällä. Ilmatyynyaluksissa on joko yksi moottori, joka huolehtii sekä nosto- että työntöpaineesta tai kaksi moottoria, jolloin nostopaineelle on oma pienempitehoinen (esim. 18 hp) moottori ja tehokkaampi moottori kuljettaa alusta eteenpäin.


    Ilmatyynyalus on todellinen monikäyttöalus. Sillä pystyy liikkumaan ympäri vuoden maalla, jäällä jaliikkumaan ympäri vuoden maalla, jäällä ja avovedessä ilmapatjan päällä leijuen.

  • Kuinka ilmatyynyalus toimii?

    Ilmatyynyalus on toimintaperiaatteeltaan enemmänkin lentokone kuin mikään muu moottorikäyttöinen ajoneuvo.


    Ilmatyynyalus leijuu ilmapatjan päällä, joka kehitetään aluksen ja alla olevan pinnan väliin potkureilla. Aluksen helmastot sulkevat ilmanpaineen aluksen alle. Alus irtoaa alustasta ja kulkee eteenpäin pelkällä ilmanpaineella.

  • Tuuli, aallot ja ilmatyynyalus?

    Aluksemme kulkevat noin 25 cm korkeudella pehmästi. Pieniä aaltoja aluksella ei edes huomaa, suuremmistakin pääsee kulkemaan, mutta ei välttämättä täysin kuivana.

    Tuuli on ilmatyynyaluksille hidaste. Liikuttaessa jäällä pienten ilmatyynyaluksien tuulirajana voisi pitää 12m/s luokkaa. Tuulen suunta ja ennen kaikkea sen puuskaisuus vaikuttaa paljon. Puuskainen tuuli on ikävä ilmatyynyaluksen kulun kannalta. Tasaisen tuulen voi hyvin huomioida ajolinjassaan, mutta puuskainen tuuli saattaa muuttaa ajolinjaa nopeasti metritolkulla… minne tuuli kuljettaa...

  • Missä ilmatyynyaluksia käytetään?

    Monipuolisuutensa ansiosta ilmatyynyaluksilla on laajalti käyttöä sekä yksityis- että ammattikäytössä:

    • saaristolaiset 

    • mökkeilijät

    • kalastajat

    • luonnossaliikkujat

    • norppalaskijat

    • sähkölaitokset

    • pelastuslaitokset

    • meri- ja järvipelastajat

    • armeija

    • seikkailu- ja elämysyrittäjät

    • ympäristötutkijat

    • väylienhoitajat

    • James Bond

    • saaristokuljetukset

    • saaristorakentajat 

    • mökkitalonmiehet

    • tutkijat

    • ...


    Ympärivuotisen käytettävyyden ansiosta ilmatyynyalukselle löytyy käyttöä aina - huvia ja hyötyä.

  • Tuhoaako ilmatyynyalus ympäristöä kulkiessaan?

    Ei. Ilmatyynyaluksen ainutlaatuinen toimintaperiaate tekee siitä maailman luontoystävällisimmän moottoroidun kulkuvälineen. Sen jälänjälki luonnossa liikuttaessa on mitätön, ruohonkorsi taipuu aluksen alle sen kulkiessa ylitse ja nousee vaurioitumattomana takaisin pystyyn aluksen mentyä ohitse. Ilmatyynyaluksella voi lentää vaikka raakoja kananmunia täynnä olevan kennon ylitse niin ettei yksikään kananmuna vaurioidu.


    Ilmatyynyaluksista ei myöskään kulkeudu veteen mitään, ei pakokaasua, ei polttoainetta, ei öljyä, ei eliönestomaaleja. WWF, Greenpeace ja muut maapallomme tilasta huolta pitävät voisivat hyvinkin suositella ilmatyynyaluksia. Ja voisivat jopa käyttää niitä, esim. Saimaalla WWF on hyödyntänyt ilmatyynyaluksia norppien laskennassa.

  • Kelluuko ilmatyynyalus ja mikä sen kantavuus on? 

    Jep. Kelluu. Ilmatyynyalukset ovat uppoamattomia. Vaikka ilmatyynyalus täyttyisi vedellä se ei uppoa, vaan aluksen rungossa olevat kellunta-aineet pitävät sen pinnalla.


    Marlin-aluksemme nousee avovedestä leijuntaan 200 -250 kg kuormalla. Coastal Pro Twin puolestaan nostaa itsensä leijuntaan reippaalla 350 kg lastilla.


    Avovedestä ylösnousukyky on ainoa oikea tapa ilmoittaa aluksen kantavuus. Kovalta alustalta ilmatyynyalus nostaa itsensä leijumaan vaikka lyijyllä täytettynä. Mutta turvallisuussyistä on huolehdittava, ettei aluksen avovedestä nousukykyä ja kuljettajan taitoa ylitetä. Jos matkalla syystä tai toisesta laskeudutaan avoveteen on siitä myös syytä päästä ylös.

  • Kuinka kovaäänisiä ilmatyynyalukset ovat?

    Kaksitahtiset ilmatyynyalukset ovat kuin speedmetal-yhtyeitä, sellaista ei kukaan halua naapuriinsa. Nykyaikaisen, nelitahtisen ilmatyynyaluksen ilmestymistä naapuriin ei edes huomaa. Esimerkiksi kaksimoottorinen Coastal Pro Twin -ilmatyynyaluksemme on todella hiljainen. 20 solmun matkavauhdilla 25 metrin päästä mitattuna äänitaso on vain 74dbA! Uskallamme väittää aluksemme olevan maailman hiljaisin kaksimoottorinen ilmatyynyalus.

  • Laki, vakuutukset ja muu turha byrokratia?

    Kuljettajaksi kelpaa 15 vuotta täyttänyt täysipäinen henkilö. Tosin lain silmissä riittää pelkkä 15 vuoden ikä. Avovedessä kuljettaessa ilmatyynyalus luokitellaan veneeksi ja sen pitää olla rekisteröitynä venerekisteriin ja omata sammutin. Mitään vakuutuksia ei vesillä liikuttaessa tarvita. Avovedessä liikuttaessa ilmatyynyalusta koskee samat rajoitteet kuin veneitäkin.


    Jäällä ja kovalla maalla ilmatyynyiltäessä hovercraft luokitellaan samaan kastiin maastomönkijän ja moottorikelkan kanssa samoin rajoittein, maanomistajan luvalle etc… Kovalla alustalla liikuttaessa aluksen ei tarvitse ole venerekisterissä, mutta sen pitää olla vakuutettuna rekisteröimättömän maastoajoneuvon vakuutuksella.

  • Kuinka lujaa ilmatyynyalus kulkee ja paljonko alus kuluttaa?

    Ainoa oikea vastaus on: Liian lujaa. Olosuhteista riippuen hyvä matkanopeus ilmatyynyaluksella on 20 - 25 solmua. Liukkaalla kevätjäällä on 35 hevosvoimaisella Marlin 2 ilmatyynyaluksella kuljettu pitkälti yli 100km/h vauhtia - siis LIIAN LUJAA.


    Nelitahtinen ilmatyynyalus on todella pieni kulutuksinen. Aluksiemme tuntikulutus on vain 6 - 8 litraa, siis noin kolmannes kaksitahtisen ilmatyynyaluksen tai hydrokopterin kulutuksesta.

  • Onko ilmatyynyalus helppo oppia hallitsemaan?

    Harjoittelua, harjoittelua, harjoittelua. Ilmatyynyaluksella liikkumisen periaatteen oppii puolessa tunnissa. Sen jälkeen on vain harjoiteltava, että aluksen hallinta menee selkäytimeen. 


    On ymmärrettävä, että ilmatyynyalus kulkee ilmapatjan päällä ja sen ohjaamiseen ja jopa pysäyttämiseen tarvitaan moottorin tehon käyttöä. Suurin virhe mitä ilmatyynyaluksella liikkuessaan voi tehdä on hätääntyä ja päästää kaasukahvasta irti. Silloin yksimoottorinen ilmatyynyalus menettää ilmapatjansa ja alus tipahtaa kulkualustalleen eli aluksen maha ottaa kiinni. Jos alus on pysähdyksen sattuessa kulkenut sivuttain on väistämättömästi edessä hengenvaarallinen kuperkeikka.


    Kaksimoottorisen ilmatyynyaluksen kanssa vastaavassa tilanteessa kaasun päästäminen irti ei aiheuta vastaavaa vaaraa. Mutta kaksimoottorinen alus jatkaa ilmapatjansa päällä etenemistä suuntaansa vaikka työntövoima olisikin poissa.


    Kuljettajan aivot käskee päästää kaasun pois päältä törmäyksen estämiseksi, mutta pelkän työntömoottorin kaasun poistaminen ei riitä vaan matka jatkuu nostopaineen avittamana kohti kohdetta. Kaksimoottorisen aluksen kuljettajan motoriikka on koetuksella, kun vasurilla hoidellaan nostopainetta ja oikealla kädellä huolehditaan vauhdista.


    Ilmatyynyalusta hallitaan moottorin tehon käytöllä ja kuljettajan painopisteen muutoksilla. Kun tulee tarve pysähtyä, niin alus on käännettävissä silmänräpäyksessä ympäri ilmaohjaimien, moottorin täyden kaasun ja kuljettajan painopisteen muutoksen yhteispelillä. TÄMÄ ON OPITTAVA JA HARJOITELTAVA NIIN ,ETTÄ SE ON REFLEKSI! Sitten ilmatyynaluksella on helppo ja turvallista liikkua.


    Myös eri kulkualustat on opittava tuntemaan, vaikka ilmatyynyaluksen kitka on mitätön, niin erot avoveden, kostean jään tai lumihangen välillä ovat merkittävät. Siirryttäessä vaikkapa jäältä avoveteen on huomioitava kitkan muutos. Avoveteen siirryttäessä tulee merkittävä vauhdin pudotus samalla hetkellä, kun alustan pinta (kitka) muuttuu.

  • Onko ilmatyynyalus turvallinen?

    Kaikki moottorikulkuneuvot ovat vaarallisia. Ilmatyynyaluksen käyttöä on harjoiteltava ja kun kuvittelee osaavansa niin kahvitauon jälkeen pitää jatkaa harjoittelua… kun ilmatyynyaluksen hallinta on oikeaoppisesti opeteltu - eikä aluksen kanssa pelleillä - vastaus on ”kyllä, ilmatyynyalus on turvallinen”.


    On myös muistettava käyttää kaikkia henkilökohtaisia turvavälineitä, varsinkin liikuttaessa kelirikko aikaan vesitöissä: pelastuspuvut ja paukkuliivit päälle, mukaan näppäimistöllä varustettu kännykkä pelastuskeskuksen numero pikavalinnassa, hätäraketit, monitoimityökalu ja muut tarpeet mukana matkassa luovat ilmatyynyilystä turvallista.


    Liikuttaessa kelirikko-oloissa keskellä ei mitään on muistettava, ettei apu tule silmänräpäyksessä. Matkassa pitää olla välineet, joilla hätähuuto kuullaan. Iphone on pirun hyvä puhelin, mutta pakkasessa keskellä merta on varmempaa kutsua apua vedenpitävällä näppäinpuhelimella kuin trendikkäällä hiplailupuhelimella. Aina on mahdollista, että jotain tapahtuu, kun olet 10 km päässä rannikosta ja ympärillä on pimeää ja kylmää… Sitä ei kukaan toivo, mutta siihen pitää varautua.

  • Miten ilmatyynyalus eroaa hydrokopterista?

    Eroja on paljon. Ilmatyynyalus kulkee ilmapatjan päällä pehmeästi 25 - 30 cm korkeudella. Hydrokopteri nuolee kulkualustasta jokaisen epätasaisuuden välittäen ne aluksen kyydissä olijoiden ”mukavuudeksi”. Ilmapatjan ansiosta kitka on lähes kokonaan poissa, tästä johtuen ilmatyynyalus kuluttaa paljon vähemmän polttoainetta ja on huomattavasti nopeampi sekä monikäyttöisempi kuin hydrokopteri. Hydrokopterilla liikutaan koko ajan epämukavuusalueella.


    Paikoissa ja kelioloissa, joihin hydrokopteri jää talvikelillä kiinni ja sen liikkuminen on täysin mahdotonta, mennään ilmatyynyaluksella turvallisesti leijuen eteenpäin. Hydrokopteri on tasapohjainen tai ponttonin päällä kulkeva alus. Kelirikko-oloissa esimerkiksi siirryttäessä avovedestä jäälle tai lumivesijääsohrossa kuljettaessa on vaara, että hydrokopterilla matka pysähtyy (itseasiassa tälläisessä tilanteessa talvella 2014-2015 kävi ilmatyynyalus pelastamassa hydrokopterilla liikkuneet, kun he eivät enää liikkuneet). 


    Äänentasoltaan hydrokopteri saa myös korvilleen ilmatyynyalukselta. Hydrossa on yleisesti iso, jopa vain kaksi lapainen ja todella nopeasti pyörivä potkuri, josta syntyvä meteli on huomattavasti ilmatyynyaluksen ääntä kovempi.


    Kulkiessaan ilmatyynyalus ei aiheuta peräaaltoja eikä vahingoita kulkualustaansa.  Yhden yön jään yli kulkiessaan jää jää ehjäksi toisin kuin hydrokopterilla. Hydrokopteri on raskas ja kopterin koko paino kohdistuu kulkualustaan. Ilmatyynyaluksen alustaan kohdistuva paine on sen sijaan vähemmän kuin yhdellä jalalla seisovan kalalokin aiheuttama paine.

LATAA TÄSTÄ ESITE KELIRIKKOALUKSISTA!

RAF HOVERCRAFT LOGO

MAAHANTUONTI:
Rescue And Fun R.A.F Hovercraft Oy
Kaasutehtaankatu 1/3
00540 Helsinki

KATSO MYYNNIN YHTEYSTIEDOT TÄÄLTÄ


kari.ketola@rafhovercraft.fi
+358 (0) 500 407 313